Illustrator

Lars Deltrap is de illustrator van Blitz.
Je kunt meer over hem lezen op www.larsdeltrap.nl.

In 2014 stond er een interview met Lars Deltrap op www.rianvisser.nl

Wat voor opleiding(en) heb je gedaan of doe je momenteel?

Ik heb in Breda aan kunstacademie St. Joost beeldhouwen gestudeerd. Daarna heb ik in Rotterdam aan de Willem de Kooning Academie nog twee jaar Illustratie gestudeerd. Dat zijn twee heel verschillende opleidingen, maar dat vond ik juist erg leuk.
Een half jaar geleden ben ik begonnen met een Masteropleiding Kunsteducatie in Amsterdam. Over anderhalf haar hoop ik die af te ronden.

Studente van de Willen de Koning academie. Opdracht: Maak in één dag een personage van karton.
Studenten van de Willen de Kooning Academie. Opdracht: Maak in één dag een personage van karton.

Welke technieken gebruik je met illustreren?

Ik begin bij een illustratie meestal met handwerk, ik werk dan graag met pen en inkt of potlood. Daarna scan ik de tekeningen in en werk ik verder met de computer in het programma Photoshop. Soms print ik het werk halverwege uit en ga er weer met hand verder in werken. Zo gaat het vaak heen en weer. Het leuke van deze manier van werken is dat je op een heel vrije manier allerlei gereedschap door elkaar kunt gebruiken.

Illustratie uit ‘Blitz! Op bol Tien’.
Illustratie uit ‘Blitz! Op bol Tien’.

Wie of wat zijn je inspiratiebronnen?

Het werk van Quentin Blake vind ik heel inspirerend vanwege de ruige lijn en slordigheid. Het illustratiewerk van Jean-Jacques Sempé vind ik ook heel goed: het is verfijnd en precies, en toch losjes en springerig. De humor in zijn werk vind ik ook goed, het gaat vaak over klein leedvermaak. Het werk van Daan Remmert de Vries vind ik goed vanwege de vrijheid van materiaalgebruik en artisticiteit.

Postcard van Daan Remmerts De Vries (via www.artunlimited.com)
Postcard van Daan Remmert De Vries (via www.artunlimited.com)

Je werkt ook voor kranten en tijdschriften. Zijn er dingen waar je rekening mee houdt als je voor kinderen of voor volwassenen illustreert?

Eigenlijk vind ik het verschil tussen voor kinderen of voor volwassenen tekenen niet zo heel groot. Ik teken toch vooral wat ik zelf interessant vind en uiteindelijk spreekt dat volwassenen net zo aan als kinderen. Natuurlijk moet je bij het maken van een illustratie rekening houden met de doelgroep: een tekening voor een krant heeft een andere functie dan een tekening in een kinderboek. Een krant wordt snel gelezen, daardoor moet een illustratie vaak heel direct een boodschap overdragen. Een kinderboek wordt langzamer gelezen dan een krant, daardoor is er bij een kinderboekillustratie meer ruimte voor een uitgebreide verhaallijn of subtiele grapjes. Ik houd er dus een beetje rekening mee, maar ook weer niet heel veel.

PasOpLarsDeltrap
Illustratie voor De Volkskrant.

De boeken die je geïllustreerd hebt zijn erg fantasievol. Misschien zelfs een beetje maf. Blijkbaar past dat goed bij jouw stijl. Zou je zelf ook een boek willen schrijven?

Ik houd van maffe rare verhalen en dat benadruk ik graag in mijn illustraties. Ik vind het heel leuk om te kijken hoe ver je kunt gaan bij het maken van rare tekeningen. Het is heerlijk om de grenzen van een opdracht op te zoeken. Ik heb veel ideeën voor eigen verhalen en misschien wel boeken, maar ik heb veel opdrachten en een boek schrijven en tekenen doe je natuurlijk niet even tussendoor. Toch ga ik het zeker doen als ik er weer wat meer tijd voor heb, maar voorlopig zal ik vooral bezig zijn met mijn studie.

Lars Deltrap werkt met Gertie Jaquet, Ineke Goes en Georgien Overwater in 'De illustratiestudio' in Amsterdam.
Lars Deltrap werkt met Gertie Jaquet, Ineke Goes en Georgien Overwater in ‘De illustratiestudio’ in Amsterdam.

Reacties gesloten.